La jornada, organitzada pel Departament d'Ensenyament i el Consell Esportiu del Tarragonès, va ser un èxit de participació amb més d'un centenar de docents de la comarca que van compartir experiències i tallers i van poder repensar l'activitat docent a partir de la conferència de Joan Rius "Desenvolupament de les capacitats motrius bàsiques a l'ensenyament obligatori".
Vaig tenir el goig de dur a terme un dels tallers proposats, el de Jocs tradicionals a l'escola. En aquesta ocasió la idea que vaig voler transmetre és que des de l'àrea d'educació física tenim importants recursos que permeten vertebrar projectes interdisciplinars amb altres assignatures i en qualsevol nivell educatiu, des de preescolar fins a secundària.
Amb aquest objectiu vaig presentar un projecte que treballa l’educació física a partir de la coneguda Auca de jocs de la mainada recollida per Joan Amades, i que podeu consultar la feina feta des de l'institut de Flix tot clicant damunt.
LES AUQUES DE JOCS COM A RECURS
Gravadors espanyols anònims (del s.XVII fins avui)
A partir del 1670 a Espanya, i en particular a Catalunya i València, neix un dels gèneres literaris populars més emblemàtics: les auques –normalment fulls de 42 cm de llarg per 30,5 cm d’amplada que duen impresos quaranta vuit quadres distribuïts en vuit rengleres o files de sis vinyetes cadascuna, i que contenen una il·lustració que dóna sentit al motiu o tema de l’auca-.
S’han conservat nombroses impressions d’una mateixa auca de jocs la més antiga de les quals, segons l’estudiosa Ana Pelegrin (2006) l’hauria imprès Benet Marcé a València l’any 1674 amb el nom de Jochs d’infanteça. En aquesta auca es reprodueixen 48 jocs amb la particularitat que els protagonistes van nus, recordant els famosos putti o àngels italians.
Comparant aquests dibuixos amb els gravats que apareixen al llibre Juegos y pasatiempos de la infancia, de Claudinne Bouzonnet a partir dels dibuixos del seu oncle Jacques Stella (1657), no queda cap dubte que el nostre gravador anònim els va copiar de les il·lustracions de l’artista francès.
- Avui no resulta gens difícil trobar una còpia d’aquesta auca en una reedició del llibre Els jocs de la mainada, de Joan Amades (1947).
- Los juegos de la infancia (núm. 64), impresa per Marés l’any 1857 a Madrid. És una altra auca de jocs, diferent a l’anterior, i que il·lustra a la perfecció els jocs i diversions dels nens i nenes de mitjans de segle XIX.
- Los juegos de la infancia –segunda parte- (núm. 86) impresa el 1865 també per Marés.
Algunes activitats que podem treballar amb les auques...
- A què jugaven al segle...
- Treball de recerca, cadascú al seu nivell (diari de classe, vídeo, revista escolar, mural, bloc, power point...).
- Recull de fotografies familiars on els protagonistes estiguin jugant o presentin alguna joguina (mural, llibre...)
- Construcció d’alguna de les joguines amb material domèstic o de l’entorn
- Recull de jocs cantats
- Posar en pràctica els jocs (inventar noves formes de jugar-los)
Una auca és un recurs molt atractiu per als alumnes per la senzillesa de les il·lustracions i els breus rodolins que les acompanyen. Per aquestes característiques podem dir que les auques permeten vertebrar un interessant projecte de cicle o de centre amb multitud d’activitats. Vegem-ne algunes:
- Decorar les aules i els passadissos amb auques de diferents temàtiques
- Pintar les auques –els més petits poden pintar, sols, una vinyeta-, emprant diferents materials, tècniques o textures diverses (collage, mosaic, estampat, gravat damunt planxes d’estany o plaques de fang...)
- Dissenyar l’auca de jocs actual, fent fotografies dels jocs d’avui
- Retallar les vinyetes que serviran com a moneda d’aposta en els jocs
- Podem fer jocs de memòria retallant dos auques iguals
- Retallant les 48 vinyetes podrem fer jocs de loteria
- Endevina quin joc sóc! –un exercici d’expressió i creativitat més complicat que suposa que els nens, en petits grups, exercitin la mímica, el gest, el moviment per a representar el joc de la vinyeta que els ha tocat
- Practicar multitud de jocs populars com ara el flèndit, la porteta, la palmadeta, cara o creu, la ratlleta... –veure Els jocs tradicionals a l’aula, 2009-.
Els propers dies aniré fent algunes entrades on podreu visualitzar els jocs que vam poder fer en cadascun dels dos tallers de dues hores.
Fonts de consulta i altres recursos:
· AMADES, Joan. Auca dels jocs de la mainada. Editorial Alta Fulla, col·lecció “El pedrís”. Barcelona. 1984.
· PARLEBAS, Pierre. Jeux d’enfants et culture ludique a la renaissance (a la xarxa).
· PUBILL, Biel. Els jocs populars i tradicionals a través de les auques (p. 55 - 62) dins a GUIX, núm. 354, maig 2009. Editorial Graó.
· PUBILL, Biel. Una experiencia educativa interdisciplinaria a partir de las aleluyas, (p.7-15) dins a Revista Pedagógica de Educación Física ADAL, núm. 20 marzo 2010.
· PUBILL, Biel: Posem l’art en joc? Propostes per treballar els jocs populars i tradicionals a partir de la pintura i el gravat (p.51-57), dins a Comunicació educativa, núm. 23, Revista d’ensenyament de les Comarques Meridionals de Catalunya. Any XIX, URV, Tarragona. Maig 2010.
· STELLA, Jacques. Juegos y pasatiempos de la infancia. Edita José J. de Olañeta, Mallorca. 1990.
· AAVV. Els jocs tradicionals a l’aula. Exemple d’aplicació pràctica. Departament d’Educació i Secretaria General de l’Esport de la Generalitat de Catalunya, 2009.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada