dimarts, 11 de gener del 2011

La corrida del ruquet

LA CORRIDA DEL RUQUET
Us presento el joc de taula La corrida del ruquet, editat el gener de 2005 amb la intenció de donar a conèixer la festa de Sant Antoni d'Ascó des del vessant més lúdic, a través d'un joc senzill com és el de l'oca, donant a conèixer particularitats i elements patrimonials de la festa i del poble a través d'atractius dibuixos. En aquest cas el fil conductor és el d'un ruquet -figura entranyable de les corrides que se celebren a la població-, i és a través d'ell que anem fent el recorregut per les diferents caselles que ens acosten a conèixer més i millor la nostra festa.

Una mica d’història
La llegenda explica que, durant el setge de Troya, els guerrers grecs s’avorrien i per a distreure’s van inventar un seguit de jocs entre els quals hi hauria el conegut joc de l’Oca, obra Palámedes, fill del rei d’Eubea i nét de Poseidó.
L’arqueologia ens aporta informació preciosa sobre el taulell més antic de l’oca. Es tracta d’un disc anomenat de Phaistos, descobert a Creta l’any 1908 i datat cap a l’any 2000 a.C. consistent en un disc pla d’argila, d’uns 20 cm de diàmetre, amb una línia en espiral amb 31 caselles en una cara i 30 a l’altra i on ja apareixen 8 caselles amb ocells molt grans -tal vegada oques-.
A la península la referència més antiga d’aquest joc la trobem l’any 1587 quan, el florentí Francesco de Médicis obsequià al rei Felip II amb aquest joc que, ràpidament, causa autèntic furor a les diferent corts europees.

Una curiositat que ens aproxima al joc
És interessant apuntar que l’oca, des de l’antiguitat, ha estat considerat un animal totèmic de caràcter benèfic que acompanyava les ànimes en el seu viatge a l’infern, per tot això, ha tingut des dels seus orígens, un fort component esotèric.
El llenguatge simbòlic de l’oca el trobem, però, en el peu. Si ens fixem en la seva petja descobrirem una imatge que ens recordarà, ni més ni menys, que a la creu de l’Orde del Temple que, curiosament, tant va marcar la història d’Ascó i de les Terres de l’Ebre.

Del Joc de l’oca a La corrida del ruquet!
El joc de l’oca es caracteritza perquè no requereix reflexió, ni càlcul, permet associar idees, aprendre coneixements i possibilita el joc entre generacions. Això ha fet que a partir del segle XVII inspirés infinitat de jocs educatius i moralitzants que s’anaven adaptant a tot tipus de temàtica (històrica, geogràfica, religiosa, científica, gastronòmica, política, propagandística…).
El convenciment de que tenim una riquesa patrimonial que cal conèixer i preservar però també, i no menys important, que cal projectar amb orgull i seriositat, ens va conduir a crear aquest joc de La corrida del ruquet a semblança del de l’oca, amb la voluntat de fer una eina pràctica i àgil, a través de la qual, tot jugant, coneguéssim els nostres referents d’identitat.
La corrida del ruquet vol ser un veritable laberint iniciàtic vers el coneixement d’aquest nostre patrimoni més significatiu de la mà d’aquest ruquet que tant identifiquem amb la nostra festa. Que Sant Antoni mos guardo!

Regles del joc:

De ruc a ruc i tiro a veam què hem surt
2.- Has pujat al llaüt! N’avances vuit
6.- D’Ascó és símbol el castell, per això n’avances un parell
10.- La foguera de Sant Antoni faria ballar la jota fins i tot al dimoni! Ves a la casella 19
12.- Si birla fas, tres avançaràs
17.- De barca a barca (24), i tires una altra vegada
21.- Sant Pere Màrtir t’ajuda a avançar en la teva cursa. Ves a Santa Paulina (38)
26.- De dau a dau. Torna a tirar a veure què et cau
30.- Sant Antoni mos guardo! De prendre mal i de fen, per això avancem fins al tren (35)
31.- A la sínia has caigut i una tirada has perdut
34.- Al Pas de l’Ase t’estaràs fins que un tres no trauràs
44.- A la Roca de la Bruixa t’hi estaràs fins que un tres no trauràs
48.- La Processó de l’Angelet! En comptes set
52.- A la Capelleta del Carme has arribat, avança la novena com és arrelat (61)
57.- A la vora del riu no t’hi facis el niu. Retrocedeix fins a l’inici
62.- El caragol sols surt quan plou. Espera fins que algú caigui en una casella que tingui un nou
RULES
FROM DONKEY TO DONKEY AND LET'S SEE WHAT I GET

2. You have reached the boat. Walk on one step.
6. The castle is asymbol of Asco's town, you can walk on two steps.
10. Saint Antoni's fire makes everybody dance, even evil! Walk on to step 19
12. Thanks to the bowls you can walk on three steps.
17. From boat to boat (24) and throw again.
21. Saint Peter Martyr helps you on your race. Walk to Saint Paulina (38)
26. From dice to dice. Throw again and let's see what you have.
30. “Sant Antoni mos guardo” (Saint Antoni keeps us in safe). Being hurt and doing so, walk on to the train.
31. You have fallen in the well so you have lost your turn.
34. You will be in “Pas de l'ase” (donkey's path) until you get a three.
44. In “La Roca de la Bruixa” (witch's rock) will be until you get a three.
48. Angel's Parade. You walk on seven.
52. To the Carme's chapel you have arrived, walk on nine.
53. Don't make your nest in the riverside. Go back to the beginning.

THE SNAIL GOES OUT WHEN IT RAINS. WAIT UNTIL SOMEBODY STAYS IN A STEP WITH A NINE.
Idea, comentari històric i regla del joc: Miquel Ferrús Serra, Biel Pubill Soler i Josep M Raduà Serra (Majorals de Sant Antoni d’Ascó 2004-2005-2006)
Il·lustració: Jaume Ferrús Serra
Col·labora: Associació Cultural Lo Llaüt. Ascó
Impremta: Gràfiques del Matarranya, Calaceit
Tirada: 1000 jocs
Dipòsit legal: T-1715/2004
Ascó, gener de 2005
Si esteu interessats en adquirir el joc, al preu de 5 euros, podeu posar-vos en contacte a través d'aquesta adreça o bé amb l'associació cultural Lo Llaüt.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada