El passat divendres 18 de maig vam celebrar a Móra d’Ebre
la vuitena edició del Tradijoc, la trobada de jocs tradicionals que naixia
el 2005 a partir de la iniciativa dels professors d’educació física dels
instituts de Flix i Júlio Antonio de Móra d’Ebre, així com del Col·legi Santa
Teresa amb la finalitat de gaudir, durant un dia, amb aquelles activitats
lúdiques pròpies de les festes majors d’abans i amb els jocs populars que es
jugaven pels carrers i places de tots els nostres pobles.
Aquesta iniciativa va sorgir,
també, amb la voluntat d’esdevenir una activitat coneguda i esperada a nivell
comarcal, que es consolidés dins les programacions dels nostres centres d’ensenyament
secundari com una experiència que, més enllà de possibilitar la pràctica i el
coneixement de jocs d’ahir, permetés la relació i la coneixença entre els nens
i nenes que cursen el primer curso de l’ESO de tota la Ribera d’Ebre. A partir
de l’any 2008 el Tradijoc es fa gran i inicia un nou cicle amb la incorporació
de l’IES Terra Alta, de Gandesa, i el Centre d’Educació Especial Jeroni de
Moragas, de Móra d’Ebre. Dos anys després s’hi afegiria també l’institut escola
de Batea i, enguany, l’institut escola Tres d’Abril de Móra la Nova.
Amb aquestes incorporacions el
Tradijoc arriba a la totalitat dels nens i nenes de la Ribera d’Ebre i la Terra
Alta –en aquesta ocasió ens vam reunir 290 alumnes, 45 monitors i 27 professors
d’aquests centres-.
Els carrers i places de Móra d’Ebre, així com la zona de
l’Aubadera al marge dret de l’Ebre es van omplir amb la cridòria dels jocs que
van dur a terme, per estacions, els xiquets i xiquetes participants a la
jornada. Es van organitzar 24 grups formats per 12/13 membres que anaven
seguint un itinerari de 4 zones on hi van trobar fins a 24 jocs.
En totes aquestes zones es va disposar el material de joc
i se’n van fer responsables dos alumnes de 4t d’ESO de l’escola Santa Teresa i
alumnat de 1r de batxiller de l’institut Júlio Antonio i de Flix. Els jocs i
activitats proposades van ser, entre d’altres: tirada de birles, estirada de
corda, la trisella, corrides de pedres, de sacs, de parelles amb les cames
lligades, tirada de barallugues, recorreguts de xanques i cèrcols, el joc del
flèndit, saltar a corda, llançament d’espardenya, la xancleta, el cementiri o
mate, els quatre cantons, el set i mig, futbol i circuit de xapes, moros i
cristians, el mocador, una tirada de mandró o tira xines... fins a 24 jocs!
A les 9 del matí a la plaça de la Llanterna van anar
arribant els participants procedents dels instituts esmentats i es van fer els
grups. Cada grup portava una camiseta d’un color distintiu, amb l’anagrama de
la trobada. Després d’explicar la dinàmica de la jornada cada grup, acompanyat
d’un professor, va iniciar el recorregut per la població seguint l’itinerari
establert i practicant els jocs proposats seguint un horari que permetia unes
situacions reals de joc mínimes de 10 minuts.
- Els professors
dels centres esmentats vam coincidir que el Tradijoc havia tornat a ser un
èxit, tant d’organització com de participació i d’activitat.
- Les zones de joc eren de fàcil localització, prou properes com per evitar pèrdues i assegurar bon control, i prou separades com per poder fer un recorregut que permetés conèixer una mica més el poble.
- Es va valorar molt positivament la sensibilitat, predisposició i col·laboració de totes les institucions implicades per fer possible l’èxit de la trobada.
- A banda de l’ajuntament i el Consell Esportiu Comarcal cal destacar el suport i la col·laboració de l’associació cultural Lo Llaüt d’Ascó i del CERE per a l’edició d’un llibret on es recullen els jocs que es realitzen al llarg de la jornada.
- Val a dir que la trobada va tenir més repercussió que mai doncs es va incloure dins del programa del congrés celebrat a Móra la Nova “Els jocs en la Història”, això va fer que prop d’una vuitantena de persones inscrites al congrés coneguessin de primera mà l’organització i la dinàmica d’aquesta jornada lúdica.
Pensem que aquesta trobada intercomarcal, un cop
consolidada, ha de vetllar per no perdre aquells principis bàsics pels quals es
va crear, això és, el de fer del joc tradicional el protagonista i eix conductor
per sensibilitzar-nos del nostre patrimoni lúdic, essent el fil conductor que
ens permeti el coneixement, la recuperació i la pràctica dels nostres jocs, i
esdevingui doncs, una eina d’inclusió i coneixement entre el nostre alumnat,
consolidant un valor tant important com és el del respecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada