divendres, 2 de juliol del 2010

V Campionat de Calva

El 18 de juliol tindrà lloc a Gumiel de Izán (Burgos) el cinquè campionat de Calva organitzat per La Tanguilla.
Es tracta d'un joc de punteria àmpliament conegut a Castella i a algunes regions del nord peninsular que, tal com ens indiquen els amics de l’associació La tanguilla, consisteix senzillament en tombar una fusta o algun altre objecte (os, ferramenta agrícola, banya...) amb una pedra més o menys arrodonida llançada des d’una distància determinada: Calva: Juego que consiste en derribar un madero o hito, arrojándole piedras que no den antes en el suelo. D. I. L. E.,J. Casares. Editorial Gustavo Gil SA. Barcelona 1.942.
Para los familiarizados con este juego, la definición que nos hace el diccionario más se asemeja a la Chana, antecedente de la calva, que a la calva propiamente dicha.
En sus orígenes, en la época de la romanización al igual que en el caso de la tuta, la calva se practicaba arrojando piedras de forma cilíndrica a un hueso de la pata de una res vacuna que se colocaba a una cierta distancia, semienterrado en el suelo, dejando asomar tan sólo la articulación del hueso. Posteriormente se cambió el hueso por un asta de vacuno, colocada verticalmente. Más tarde el asta fue sustituida por una pieza del arado romano, la cama, y así hasta nuestros días en que la calva se fabrica artesanalmente aprovechando un codo del ramaje de una encina o de un roble. Las piezas de piedra han sido sustituidas por cilindros de metal, grabados con primorosas filigranas a gusto del jugador
.
Si voleu podeu trobar més informació a la unitat didàctica que han preparat des de La Tanguilla.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada