Avui reproduïm l'article de la Laura
Pinyol -Diari ARA 19/10/2019- titulat El Museu del Joguet se'n va a l'escola, en el qual es fa ressò d'algunes iniciatives didàctiques del museu.
Des de la
seva creació (1982), el Museu del Joguet de Catalunya (MJC) de Figueres ha
participat activament en iniciatives pedagògiques amb escoles tant de Figueres
com de la resta de Catalunya. La seva declaració fundacional recull la
missió d’estimular, fomentar, divulgar i defensar la cultura lúdica.
“L’educació i la formació de les persones al llarg de la vida és un aspecte
primordial”, explica la conservadora Eva Pascual, que converteix el museu en un
espai d’aprenentatge i d’experiència perquè el patrimoni sigui una eina
d’educació, de socialització i de comunicació al servei de la comunitat.
Una
d’aquestes col·laboracions ha estat El pas del temps amb les joguines,
un projecte dels cicles infantil i inicial de l’Escola Pous i Pagès, de
Figueres, un centre de màxima complexitat que acull l’alumnat dels barris de
Culubret i de Sant Joan. L’objectiu era identificar els canvis dels alumnes amb
el pas del temps i del seu entorn més proper a través dels joguets. “Va ser
molt útil disposar del Museu tan a prop per decidir tractar aquest tema”,
apunta Núria Varó, mestra del cicle inicial, mentre que per al Museu es “trenca
la màxima que l’escola va al museu i hem fet que el Museu sigui qui ha anat a
l’escola”, diu Pascual.
L’objectiu
era identificar els canvis dels alumnes amb el pas del temps i del seu entorn
més proper a través dels joguets
Va ser el
claustre de mestres qui va preparar el projecte amb els alumnes com a protagonistes.
L’exposició resultant es va poder veure a l’escola i l’MJC hi va contribuir
aportant recursos, “des de facsímils de jocs, imatges d’infants amb
joguines i materials de museografia”. El més significatiu, diu Varó, és que els
alumnes “van poder sortir del barri i visitar les instal·lacions del Museu”
però, alhora, l’exposició que es va fer a l’escola “va ser visitada per alumnes
d’altres centres”, fet que reflecteix “la voluntat d’obertura i treball a la
comunitat” d’una col·laboració com aquesta. Els diferents cicles avaluaven el
pas del temps a partir de diferents elements, com el transport, que ocupava els
de cicle mitjà, o els balls i la música, que centraven l’interès dels del cicle
superior.
LLEURE I PEDAGOGIA
Cal tenir en
compte que el fons museístic de l’MJC és una mina per a la imaginació.
Actualment, compta amb uns 22.000 jocs i joguets des de finals del segle XIX
fins a l’actualitat. “L’amplíssim repertori va permetre escollir els jocs
tradicionals més coneguts i es van fer facsímils perquè s’exposessin a
l’escola”, una col·laboració que respon a l’aposta d’oferir “noves propostes,
més enllà de la visita o de les activitats pròpies”, subratlla Pascual. “El
joc és un mitjà d’expressió universal i l’hem d’entendre com un recurs
valuosíssim per fomentar l’autonomia, l’aprenentatge i la integració”.
‘Tengui, falti!’ o com aprendre amb els cromos
El 28 de
novembre s’inaugura l’exposició temporal Tengui, falti! Aprendre amb els
cromos, que és una mostra temporal col·laborativa desenvolupada a partir d’una
idea de l’alumnat -nois i noies d’entre 12 i 16 anys- de l’Institut Ramon
Muntaner de Figueres. L’objectiu és reivindicar el paper pedagògic que han
desplegat els àlbums de cromos al llarg de decennis. En un temps en què la
imatge era més escassa, els àlbums van esdevenir finestres al món i un
excel·lent complement pedagògic per a les escoles i els instituts que aportaven
referències gràfiques sobre àmbits diversos del coneixement. Un producte -el
dels cromos- que avui segueix tenint un lloc important en el mercat.
L’exposició és una iniciativa dels mateixos alumnes que, sota la supervisió
dels docents, han investigat sobre els àlbums en col·leccions públiques i
privades i s’han responsabilitzat del comissariat i la selecció de peces, la
distribució per àmbits, la redacció dels textos de la mostra i la publicació
associada, així com les activitats paral·leles a l’exposició. Es podrà visitar
fins al 29 de març del 2020.
Aquesta iniciativa del "Tengui, falti" recorda l'endegada per l'Institut de Flix el 2015 en què l'alumnat va fer un treball idèntic que va acabar en una exposició itinerant per Flix i Ascó. Podeu consultar-la en aquest enllaç.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada