divendres, 9 de novembre del 2018

Gamificació a l'aula. Un exemple a l'àrea d'història de l'institut de Flix (01)

Aquest curs hem iniciat una nova activitat de gamificació a l'aula d'història de l'institut de Flix. La proposta ha consistit en que l'alumnat, després d'haver treballat en diverses sessions l'etapa de la prehistòria, havia de dissenyar en grups de 3 a 5 membres un joc de tauler que sintetitzés i recollís els continguts apresos relacionats amb aspectes d'aquest període. 
Alhora de valorar i avaluar els taulers es tenien en compte les següents premisses: 
  • que no hi haguessin errors "històrics"
  • que el joc tingués una presentació atractiva (disseny, materials, color...)
  • que no hi haguessin moltes normes, fos senzill de posar en pràctica
  • que fos fàcil de jugar
Aquesta avaluació la van fer els propis alumnes després d'haver jugat en els diversos jocs presentats a cada classe i tenint en compte les consideracions anteriors. 
El resultat ha estat francament excel·lent. Els jocs han estat molt vistosos i atractius, fets amb cura i ben rumiats -la majoria disposen de caixes i bossetes per guardar les fitxes, cartes, daus...-. I a l'hora de proposar les normes s'ha constatat que l'alumnat sap discernir entre les preguntes o aspectes importants del tema de les que no ho són. 
Tot seguit podeu veure imatges dels jocs de tauler:



HOMO HOMO


El joc tracta sobre el procés d’hominització, per lo tant, com anirà avançant el joc anirem descobrint les diferents espècies. L’objectiu del nostre joc és simple, qui arriba primer a la darrera casella guanya.

Creadores: Aina Bladé Puig, Joana Landa Muñoz, Emma  Monclús Martín, Xena Pareja Garcia i Sheila Stanley Calix


INSTRUCCIONS JOC



  1. Números de jugadors: mínim 2, màxim 5.
  2. El tauler el començarem per la casella 1 i l’acabarem per la 50.
  3. Comença qui treu el número més alt al dau i seguirem el joc segons les agulles del rellotge.
  4. El joc esta compost d’un tauler de 50 caselles, i aquestes caselles dividides  amb 10 caselles de cada espècie.
  5. 1 dau, 5 fitxes, 10 cartes de mímica, 5 cartes comodí (es repartiran al principi de la partida i només es podran utilitzar un cop), i 20 cartes de preguntes (les llegirà sempre el jugador de l’esquerra?
  6. De les 10 caselles de cada espècie:

          - 4 preguntes de l’Australopithecus.

           - 4 preguntes de l’Homo Habilis .

           - 4 preguntes de l’Homo Erectus.

           - 4 preguntes de l’Homo Neandertal.

           - 4 preguntes de l’Homo Sapiens.

  1. En cas de no encertar la pregunta el jugador haurà d’estar el següent torn sense tirar!
  2. Hi ha 5 caselles que les anomenem “ homo a homo”. 1 casella per a cada espècie.
  3. 4 caselles cementeri, que les anomenem també caselles “trampa”. Que té el dibuix d’un esquelet, on el jugador que caigui haurà de saltar a l’anterior casella amb el mateix dibuix.
  4. 10 caselles de mímica repartides en 2 per cada espècie. El seu dibuix és de dues mans, on el jugador que caigui haurà d’agafar una carta amb el mateix dibuix i imitar el que l’indica la carta.  Si aquest jugador fa correctament la mímica, es continua el joc, si es el cas contrari, el jugador perdrà el seu torn.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada