dilluns, 24 de desembre del 2018

La Carassa de Nadal


Ahir em vaig sorprendre amb una tradició barcelonina que desconeixia. Passejant pel carrer Banys Nous, aprop de la catedral i de la Fira de Santa Llúcia, de cop i volta vaig sentir música de tabal i gralla acompanyat de xivarri. En un tres i no res em vaig topar amb un element festiu curiosíssim que, després, he sabut que rep el nom de Carassa de Nadal

La curiositat d'aquesta mena de gegantó és que escup caramels per la boca!!! 

La Carassa és un gegantó lligat a les celebracions nadalenques de la ciutat de Barcelona. Representa un sarraí (una tribu d’àrabs de la part occidental d’Aràbia o del Sinaí) que tira caramels per la boca i es desplaça amb rodes.
Antigament, les carasses eren figures col·locades sota l’orgue de les esglésies i els sistema mateix de la figura els feia bellugar els ulls i treure llaminadures per la boca. Els nens es posaven a sota i arreplegaven tots els caramels que podien. A mitjan segle XX es van suprimir pel xivarri que es feia a les esglésies i també perquè s’interpretava com a fet xenòfob i racista.
L’any 1988 es va recuperar novament la imatge d’una carassa a la ciutat gràcies a la Coordinadora de Colles de Gegants i de Bestiari de Ciutat Vella. Actualment la podeu veure sempre a La Casa dels Entremesos (plaça de les Beates, 2).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada