dissabte, 14 d’abril del 2012

Visita al patrimoni arquitectònic i lúdic d'Ascó

El passat 11 d’abril els alumnes de 4t de primària de l’escola Enric Grau Fontserè de Flix van visitar la població d’Ascó. Lluny de les tradicionals visites guiades, que molt sovint resulten carregoses i avorrides a l’alumnat, en aquesta ocasió des de l’associació cultural Lo Llaüt es va proposar un recorregut per la vila closa que va compaginar el discurs històric amb la mostra i pràctica de jocs populars des de l’època medieval fins al temps dels moriscs.
L’itinerari el van iniciar al Perxe de ca Pere Sans, una de les entrades al nucli antic de la població. Josep M. Raduà, mestre de l’escola i membre de Lo Llaüt feia els comentaris històrics i assenyalava indrets arquitectònics destacats. Per la nostra banda complementàvem la informació mostrant zones i espais de joc del poble com ara els trinquets o el Pla de l’Església on avui tenen lloc, per Sant Antoni, nombrosos jocs tradicionals.
Com deia el recorregut es va iniciar a ca Pere Sans (recordem que adossat a l’edifici hi havia, a finals del XIX, un trinquet). Es va destacar l’antic Hospital i es va continuar fins al pla de l’Església des d’on es van fer referències a les restes del castell templer.

Tot seguit vam fer una aturada a ca Estisora. L’Angelines Gironès, propietària de la magnífica torre que donava accés a la zona habitada pels moriscs als segles XVI i principis del XVII, va obrir les seves portes i ens va mostrar com era un construcció típica d’aleshores. A l’interior ens va ensenyar com es jugava a pidos (tabes), i els nens i nenes de l’escola van quedar bocabadats amb l’habilitat que tenen alguns jugadors manipulant  aquests ossets.
Vam continuar cap al carrer Baijunga on van poder jugar al tradicional joc de la xarranca i van descobrir la xoca, antic joc que ens recorda l’hoquei i que era molt conegut i popular a l’edat mitjana, de la qual cosa en dóna fe el fet que apareguin il·lustracions en llibres o relleus i decoracions en diferents indrets, com per exemple en un dels cadirats de la catedral de Barcelona.
Vam seguir pel carrer Major, entrant a les voltes i sitges –antic mercat- i després de fer referència a la pedra clau de l’antic ajuntament, on apareix l’any de l’expulsió dels moriscs (1610) ens vam endinsar pels carrerons més pintorescs de la població, sovint resguardats pels característics perxes. Protegits davall d’aquests elements arquitectònics van jugar al flèndit, van veure les habilitats que tenen alguns nois en fer rodar la rebelluga i vam jugar a saltar a corda.

Els carrers costeruts ens van dur fins a la vora del castell des d’on vam anar baixant en ziga-zaga pel curiós carrer Sequerets –antic fossar- fins anar a fer la volta pel cuidat carrer de la Mola. Aquí els xiquets i xiquetes van fer diversos jocs amb nous com ara encertar al tupí, la ratlleta i el corriol o la teula -a l’època medieval era habitual jugar amb fruits secs com nous o avellanes, entre d’altres, quan no es disposaven de boles de fang o pedra-.
Després d’abocar-nos al balcó de l’Ebre i veure l’extensió de les Illes, Vinebre, la Torre de l’Espanyol i la serra de Montsant, el recorregut ens va portar a visitar cal Cavaller on vam jugar a la gallina cega.
Les dues hores llargues de la visita es van fer curtes i ens van quedar molts jocs per ensenyar (jocs de tauler com ara el marro, pixo, cago i l’alquerc, la trisella, la corrida de pedres...). Vam constatar, però, que descobrir el poble des d’una doble vessant, històrico-lúdica, permet als nens i nenes fer un recorregut amè i distès, no exempt de sorpresa en veure jocs que desconeixien i molt motivador en tant que poden practicar, in situ, jocs i diversions de fa centenars d’anys en els mateixos indrets on possiblement es duien a terme.