divendres, 17 de desembre de 2010

Els videjocs de la mà d'Eduard Punset

Una bona amiga m'ha aconsellat veure el documental "No me molestes, mamà. Estoy aprendiendo", on Eduard Punset entrevista a Marc Prensky, segons sembla expert en educació del futur -encara que no sé com es pot ser expert d'alguna cosa que encara ha de venir!-.
Tanmateix el vídeo, que dura encara no 30', és prou interessant doncs és ple de reflexions entorn a les suposades avantatges que ofereixen els videojocs, moltes de les quals certament comparteixo i que incentiven continuar inventant o provant activitats properes als interessos dels alumnes.
El documental es fonamenta en un parell d'arguments que cada cop escoltem més:
  • La educación necesita una revolución. Las innovaciones que vivirá el mundo educativo acabarán desmontando todo el sistema que hoy en día forma a los ciudadanos en las escuelas e institutos.
  • En este proceso, la tecnología, las redes sociales o los videojuegos tendrán seguramente un papel importante, serán herramientas valiosas para transmitir nuevas habilidades a los jóvenes, las que verdaderamente necesitan para llegar a la vida laboral y desenvolverse socialmente en entornos cambiantes.

El millor que té la xarxa, en aquest cas, és poder-la utilitzar no tant per a veure el documental, sinó per a llegir les conclusions a les quals arriben persones anònimes que donen la seva opinió. He fet un petit exercici de recollida d'opinions que apareixen en relació al vídeo i us deixo amb aquestes reflexions:

  • Ahora creo que mis hijos pueden ser analfabetos digitales sino les compro alguna consola -el programa a aconseguit posar la por al cos, el dubte als qui no creiem gaire amb tanta tecnologia!-.
  • A mi me gustaría matizar que yo entiendo la educación como algo más que preparar a los niños para el trabajo que tengan que desempeñar cuando sean adultos. ¿No tiene sentido en sí la infancia? -quina pregunta més bonica-
  • Creo que los videojuegos pueden enseñar destrezas, pero todo producto comercial (no educativo) tiene como objetivo "vender" diversión, no ayudar a aprender. Nos dice que pueden aprender a resolver conflictos y tomar rápidas decisiones, pero son decisiones que puedes "deshacer", que no tienen consecuencias reales (tienes muchas vidas, puedes reiniciar partida) -i la vida d'ensenya que no sempre pots reiniciar-la!-
  • Utilizar herramientas innovadoras no nos hace innovadores. Es la actitud que se fomenta la que nos convierte en creativos -l'actitud és fonamental, un dels problemes de les aules és precisament la pèrdua d'aquesta actitud per part del docent-.
  • Creo que la mejor forma de aprendisaje saludable para nuestros jóvenes y para nosotros , los mayores , es la variedad -i tant, de tot i en la justa mesura-.
  • El sobresaliente en inglés que saqué en selectividad se lo debo en gran parte a los videojuegos -la crítica l'hauria de fer als profes d'anglès que va tenir, si hagués llegit revistes, llibres o prospectes en anglès, o visualitzat pel·lícules hagués tret el mateix excel·lent-.
  • El sistema educativo, usará los ordenadores, como en su tiempo se usaron los pizarrines y las tizas. Pero eso no significa, que salgan mejores estudiantes o mejores mujeres y hombres -i aquí hi estem pràcticament d'acord els docents. L'ordinador és un recurs o una eina més, complementària, i com a bona eina ens ha de permetre sumar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada