dissabte, 13 de febrer del 2021

Juegos tradicionales y salud social

Malgrat la pandèmia que ens acompanya des de mitjans de març del 2020 l’Asociación Cultural La Tanguilla, d’Aranda de Duero, ha continuat amb una frenètica activitat divulgadora dels jocs tradicionals. Avui us presento la seva penúltima publicació apareguda abans d’acabar l’any i que recull la totalitat de comunicacions que es van presentar en el Congreso Mundial Juegos tradicionales y salud social, que va tenir lloc el juliol de 2009 a Peñaranda de Duero. Des d’aleshores ha plogut molt però cal lloar l’interès i la tossuderia dels amics de La Tanguilla, amb en Carlos de la Villa al capdavant, per a fer possible aquest recull que ve a complementar les ponències marc que es van llegir en el congrés i que es van publicar en el seu moment.

El llibret, de 140 pàgines en blanc i negre, recull interessants articles relacionats amb àmbits educatius, de l’oci i del lleure:

  • Carlos Suari: El juego tradicional asturiano en la ESO: pronóstico reservado 
  • Lee Jon Young: The similarities in north-east asian traditional sports 
  • Manuel Hernández y otros: Jogos dos povos indígenes 
  • Lucía Jiménez: Juegos de pala y raqueta en la escuela primaria 
  • Lui Su L. A: A histórical analysis on past & present situaction of Taiwan traditional sports 
  • Luisa María Arias: Cómo trabajar los juegos tradicionales con material reciclado 
  • Nuria Ureña y otros: Los juegos Populares tradicionales en la Región de Murcia. 
  • Paulo Coelho y otros: O jogo do caqueiro: uma expressâo lúdica femenina em Portugal 
  • Angel Gómez: Juego tradicional y salud: una experiencia en Valencia 
  • José Angel Hoyos y Francisco de la Torre: Promoción de los bolos en Cantabria: Proyecto educativo Madera de Ser y Escuela de Bolos 
  • Vanderléia Maschio y otros: El juego como contenido escolar en el enfoque critico superador 
  • Biel Pubill: ¡Niños, ved aquí pintados, vuestros juegos apreciados!

Com veieu en aquest sumari hi ha articles escrits en portuguès, anglès i castellà. Els dos en anglès són curts, molt sintètics, i no suposen un problema de comprensió, com tampoc ho són els que estan escrits en portuguès ja que no es tracta d’un text que tingui un vocabulari tècnic.

En el meu cas a l’article ¡Niños, ved aquí pintados, vuestros juegos apreciados! presento un projecte d’ensenyament-aprenentatge de jocs tradicionals que hem dut a terme a l’institut de Flix durant molts cursos vertebrat a partir de la coneguda auca Los juegos de la infància (1857), tot comparant-la amb una altre de més antica, Jochs d’infantesa (1674). A partir d’ambdues auques s’explica una metodologia per a treballar els jocs populars i tradicionals a l’aula, en qualsevol curs de primària fins a 1r d’ESO.

Per a saber-ne més podeu consultar la web www.latanguilla.com o posar-vos en contacte a través de info@latanguilla.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada