El col·legi La Salle de la Seu
d'Urgell introduirà l'any vinent la gamificació i els jocs dins el projecte pedagògic de l'escola i utilitzarà aquest tipus d'estratègies per a treballar
continguts en les diferents assignatures. La gamificació, paraula que prové de
l'anglès 'game' (joc), i és l'ús dels elements i de la mecànica del joc en
contextos aliens a aquest amb l'objectiu d'orientar el comportament de les
persones i aconseguir determinades fites. La directora del centre, Anna Sansa,
ha detallat que "el joc s'inclourà l'any vinent a tota l'escola de forma
transversal des d'infantil fins als cicles formatius" i ha afirmat que és
"la primera escola de Catalunya en fer-ho" i que ha hagut "de
formar els professors perquè aprenguin a utilitzar el joc com a eina
d'ensenyament". La coordinadora pedagògica de l'escola, Meritxell Nieto,
ha assegurat que "en l'àmbit pedagògic el joc aporta molts
beneficis". A més, ha explicat que l'etapa de primària durant el tercer
trimestre ha treballat l'assignatura d'emprenedoria a través del joc.
Nieto ha explicat que el joc estimula la part cognitiva,
l'atenció i la memòria de treball; la part emocional, ja que els alumnes han
d'aprendre a guanyar, a perdre i a tenir empatia amb els companys; i la part
social, ja que s'ha de treballar de manera cooperativa, han de col·laborar
entre ells. La coordinadora pedagògica de l'escola ha apuntat que "aquesta
estimulació en l'àmbit cognitiu, emocional i social, és una base important a
escala d'aprenentatge". De fet, ha assegurat que "les matèries en les
quals s'ha introduït el joc per fer un aprenentatge els resultats acadèmics han
estat bons". La prova pilot d'aquest curs s'ha fet a l'assignatura de
cultura clàssica, en la qual s'has treballat 'Els dotze treballs d'Hèrcules'
mitjançant un joc narratiu. Nieto ha dit que "els resultats als exàmens
han estat molt positius, ja que el que fan és consolidar una part teòrica d'una
manera lúdica i motivadora". El centre ha comptat amb l'assessorament del
director de Cheap Films, Jordi Socías, un expert en jocs que ha aconsellat
quins anirien bé a l'escola per tal de treballar diferents aspectes. Socías ha
afirmat que "l'objectiu principal del joc és passar-ho bé, entre altres
objectius inherents en qualsevol joc és l'acceptació de regles, saber prendre
riscos, acceptar la frustració, saber guanyar o respectar els torns". Entre
els exercicis que s'han utilitzat enguany a la Salle, explica Socías, hi ha el
Fauna, un joc en què es fan preguntes sobre el regne animal mitjançant un
sistema d'apostes, s'utilitza un mapamundi i es treballa també el sistema
mètric. Els nens també han jugat al Piu Piu, que amb un sistema de cartes
treballa l'estratègia, i que, segons els docents, és molt adequat per als cicles
de primària. I un darrer joc anomenat Carcassone, que consisteix a conquerir
territoris i que va formant el mapa mentre dura la partida, de fet la recreació
serveix per a treballar la concepció espacial. En aquest sentit, Socías, ha
assegurat que "a més de divertir-nos, cada joc en concret es poden
utilitzar per a una aplicació o una altra". L'escola ha organitzat una
jornada de portes obertes perquè els alumnes, durant una tarda, ensenyessin els
jocs amb els quals han treballat aquest darrer trimestre als pares i així,
aquests, puguin conèixer de forma més propera el nou projecte de l'escola.
Tota la informació en aquest enllaç.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada