La
gamificació és fer viure com una experiència de joc una activitat que no ho és.
Quan arriba al món educatiu aquesta premissa porta implícita dues
conseqüències: per una banda els educadors han de transformar la seva mirada
davant les activitats educatives pensant-les en clau d’experiències
d’aprenentatge, i per l’altra han de pensar com dissenyen aquestes experiències
agafant elements propis dels jocs.
En
el moment que un educador decideix crear una proposta gamificada ha de
plantejar-se diferents preguntes: quin és realment l’objectiu de l’activitat? i
quins aspectes podré utilitzar per motivar els infants o joves a qui s’adreça
l’experiència? quina dinàmica vull que visquin mentre estan realitzant
l’activitat? Un cop totes aquestes preguntes han trobat resposta és el moment
de mirar el nostre repertori de jocs.
Els
jocs i les seves mecàniques són, doncs, el darrer graó de la cadena. Són els
elements que permetran fer possible que allò sigui viscut com un joc. Però, és
clar, no n’hi ha prou amb introduir uns ingredients. També és necessari
apel·lar a tot allò que portem a la butxaca: les experiències de joc.
Una
persona que vol gamificar també ha de ser un jugador (de manera com una persona
que vol fer gaudir amb les paraules, a més d’escriptor s’entén que ha de ser
lector). Així que ve la darrera pregunta de la llista: quins dels (molts) jocs
que he provat (i valen tots, analògics i digitals) puc agafar com a font
d’inspiració? I un cop triats, caldrà destil·lar de cadascun, la forma com
aconsegueixen fer-nos gaudir.
Entesa
d’aquesta forma, es pot tornar a escriure la definició per dir que gamificar
“és un procés de transformació educativa a través del qual les experiències
d’aprenentatge són viscudes com un joc”.
En
el Camp Base que es celebrarà el proper 24 de novembre es presentaran aquests
conceptes i podrem escoltar algunes bones experiències gamificades de la mà
dels seus autors. Totes elles són bons exemples on es pot veure com les
històries i les experiències de joc es donen la mà per revolucionar el dia a
dia d’un entorn educatiu.
I
tot això ho farem amb el propòsit d’aconseguir que cada concepte que vagi
apareixent pugui servir per modificar la mirada dels assistents, doni idees que
es connectin amb les que ja tenen els participants i, per últim, que sigui el
punt de partida d’una transformació educativa. El repte, el primer del projecte
Educació demà, està servit. Juguem?
Si en voleu saber més, entreu a la web: www.educaciodema.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada