Pàgines

divendres, 17 de desembre del 2010

Els videjocs de la mà d'Eduard Punset

Una bona amiga m'ha aconsellat veure el documental "No me molestes, mamà. Estoy aprendiendo", on Eduard Punset entrevista a Marc Prensky, segons sembla expert en educació del futur -encara que no sé com es pot ser expert d'alguna cosa que encara ha de venir!-.
Tanmateix el vídeo, que dura encara no 30', és prou interessant doncs és ple de reflexions entorn a les suposades avantatges que ofereixen els videojocs, moltes de les quals certament comparteixo i que incentiven continuar inventant o provant activitats properes als interessos dels alumnes.
El documental es fonamenta en un parell d'arguments que cada cop escoltem més:
  • La educación necesita una revolución. Las innovaciones que vivirá el mundo educativo acabarán desmontando todo el sistema que hoy en día forma a los ciudadanos en las escuelas e institutos.
  • En este proceso, la tecnología, las redes sociales o los videojuegos tendrán seguramente un papel importante, serán herramientas valiosas para transmitir nuevas habilidades a los jóvenes, las que verdaderamente necesitan para llegar a la vida laboral y desenvolverse socialmente en entornos cambiantes.

El millor que té la xarxa, en aquest cas, és poder-la utilitzar no tant per a veure el documental, sinó per a llegir les conclusions a les quals arriben persones anònimes que donen la seva opinió. He fet un petit exercici de recollida d'opinions que apareixen en relació al vídeo i us deixo amb aquestes reflexions:

  • Ahora creo que mis hijos pueden ser analfabetos digitales sino les compro alguna consola -el programa a aconseguit posar la por al cos, el dubte als qui no creiem gaire amb tanta tecnologia!-.
  • A mi me gustaría matizar que yo entiendo la educación como algo más que preparar a los niños para el trabajo que tengan que desempeñar cuando sean adultos. ¿No tiene sentido en sí la infancia? -quina pregunta més bonica-
  • Creo que los videojuegos pueden enseñar destrezas, pero todo producto comercial (no educativo) tiene como objetivo "vender" diversión, no ayudar a aprender. Nos dice que pueden aprender a resolver conflictos y tomar rápidas decisiones, pero son decisiones que puedes "deshacer", que no tienen consecuencias reales (tienes muchas vidas, puedes reiniciar partida) -i la vida d'ensenya que no sempre pots reiniciar-la!-
  • Utilizar herramientas innovadoras no nos hace innovadores. Es la actitud que se fomenta la que nos convierte en creativos -l'actitud és fonamental, un dels problemes de les aules és precisament la pèrdua d'aquesta actitud per part del docent-.
  • Creo que la mejor forma de aprendisaje saludable para nuestros jóvenes y para nosotros , los mayores , es la variedad -i tant, de tot i en la justa mesura-.
  • El sobresaliente en inglés que saqué en selectividad se lo debo en gran parte a los videojuegos -la crítica l'hauria de fer als profes d'anglès que va tenir, si hagués llegit revistes, llibres o prospectes en anglès, o visualitzat pel·lícules hagués tret el mateix excel·lent-.
  • El sistema educativo, usará los ordenadores, como en su tiempo se usaron los pizarrines y las tizas. Pero eso no significa, que salgan mejores estudiantes o mejores mujeres y hombres -i aquí hi estem pràcticament d'acord els docents. L'ordinador és un recurs o una eina més, complementària, i com a bona eina ens ha de permetre sumar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada